Werken versus schoolbanken

Wat een verschil is dat met school zeg, je maakt lange en intensieve dagen op stage maar hebt gelukkig ook geen huiswerk. Om een beetje een beeld te geven van hoe het verloopt binnen het bureau van DS landschapsarchitecten zal ik hier nu wat over vertellen.

De week begint op maandagochtend met een teamoverleg. Hierin wordt besproken wat er deze week op tafel ligt en ook wat er is gebeurd die week er voor. Iedereen houdt elkaar op de hoogte waar hij of zij mee bezig is. Na deze bespreking gaat iedereen aan de slag met wat hem/haar te doen staat. Voor mij is het vaak zo dat ik meerdere opdrachten krijg waar ik mee bezig kan. De week verloopt voor mij een beetje zigzaggend door deze projecten. Hier merk ik als eerste al het verschil met school. Je zit niet aan één of een aantal projecten te werken, maar houdt je bezig met meerdere projecten die allemaal in verschillende fases zitten. Het ene project start net terwijl het andere project al in de uitvoeringsfase zit. Dit vind ik zelf erg prettig omdat ik hierdoor veel verschillende projecten en fases te zien krijg.

Ontwerpen en vormgeven
Ook de manier van aanpak verschilt met hoe je op school bezig bent. Op school kun en mag je alles. Er wordt kritisch gekeken naar het verhaal dat je houdt en of het concept erachter klopt. Als dit zo is kun je het in principe zo gek maken als je zelf wilt. Dit spreekt me wel erg aan omdat je hierdoor wel out of the box leert denken. Maar in werkelijkheid gebeurt dit natuurlijk niet zo extreem. Dan ben je meer bezig met het voldoen aan de eisen en als het kan de wensen van de opdrachtgever. Dat is dus meteen het verschil tussen het ontwerpen en vormgeven. Als je ontwerpt ben je bezig met het bedenken van een plan wat niet onderuit gehaald kan worden. Het vormgeven wordt hierna pas belangrijk, wanneer het ook een bepaalde sfeer en uitstraling moet krijgen. Klinkt saai? zo lijkt het misschien soms wel. Maar ik weet nu wel dat het ontwerpen niet alleen in de beginfase van het proces aanwezig is, maar ook juist veel aan bod komt in bijvoorbeeld de TO fase.

Natuur inclusief
De reden dat ik DS had gekozen is hun relatie met de natuur waarbij het specialisme natuurinclusief denken is. Zelf had ik de term al wel een keer voorbij horen komen, maar was het nog niet helemaal duidelijk. Inmiddels hoor ik het dagelijks. Natuurinclusief betekent dat er bij elke stap die gezet wordt ook naar de ‘natuur’ wordt gekeken. Leven met de natuur in plaats van ernaast. Natuurinclusief bouwen, ontwikkelen en onderhouden. Dit is natuurlijk nog steeds een heel breed begrip maar ik denk dat het ook goed is dat dit zo is. Zo kan iedereen op zijn eigen manier een insteek vinden. Een boer zou een stukje akkerland kunnen gaan gebruiken voor bloemenvelden. Als architect zou je kunnen kijken naar manieren om voor vogels en vleermuizen nestelgelegenheid te bieden in een gebouw. Ik vind het erg leuk om op deze manier bezig te zijn met projecten en het heeft mijn ogen ook wel geopend. Hieronder staan een aantal afbeeldingen van projecten van DS waar het natuurinclusief denken naar voren komt.

De volgende keer zal ik jullie meer vertellen over de projecten waar ik aan mee werk.

Mariska Blankespoor